Afspraak is afspraak!

19 september 2020 Door Henk Samplonius

De buren gaan verbouwen; ze krijgen een nieuwe dakkapel op zolder. Bij die gelegenheid moet de middelste schoorsteen definitief van het dak af, dat geeft wat meer ruimte. Die schoorsteen heeft toch geen functie meer behalve dan dat de ventilatie van onze badkamer daar naar toe gaat. Daar moet dus een oplossing voor komen.

Een plaatselijk installatiebedrijf zou het klusje wel kunnen klaren zeiden ze. Bel maar als het zover is, in een uurtje hebben we dat gefikst verzekerde mij de meneer die de boel kwam bekijken. Begin van de week belde ik om de afspraak te maken. Vrijdag (gisteren) zouden ze om 8 uur iemand sturen. Het hele gezin was voorbereid, iedereen moest op tijd de badkamer uit om de werkzaamheden mogelijk te maken.

Heb ik het verkeerd in mijn agenda gezet, dacht ik om half 9 toen er nog niemand was verschenen. Maar even bellen. Ja hoor de afspraak was bekend zei de vriendelijke dame aan de telefoon, maar het was erg druk, meneer zou er zo aankomen.

Toen we om half 11 nog steeds niemand hadden gezien toch maar weer eens gebeld. Nu een manspersoon aan de telefoon. Ja, ik kom zo naar u toe, even mijn koffie opdrinken. Dus…… Uiteindelijk kwam de man tegen elven bij ons huis aan. Net als zijn collega een paar weken daarvoor nam hij de zaak in ogenschouw. Tja, daarvoor heb ik nu de materialen niet bij me. Daar moeten we maar een nieuwe afspraak voor plannen. Eeeeeh, maar er was afgesproken dat het vandaag zou gebeuren antwoordde ik verbouwereerd. Nee gaat echt niet lukken, ik bel wel voor een nieuwe afspraak.

Nog zo’n verhaaltje: voor onze zoon waren we op zoek naar een driewielfiets omdat hij vanwege zijn beperking niet op een gewone fiets kan. Marktplaats gaf een paar mogelijkheden waarbij eentje er wel uitsprong. Contact opgenomen met de verkoper om het verkoopbedrag af te spreken en gezegd dat ik daar binnen een paar dagen als het geld beschikbaar was op terug zou komen. Prima ik hoor het wel, was de reactie. We hadden een afspraak, tenminste dat dacht ik……

Toen ik een paar dagen later een berichtje stuurde dat ik de fiets wilde halen kwam er geen reactie. Ook de volgende pogingen leverden niets op. Geen telefoonnummer bekend dus dat helpt ook niet.

In beide bovenstaande gevallen blijf je als klant verbaasd achter. We hadden toch een afspraak? Wat is een afspraak zo nog waard? Goede afspraken zijn volgens mij de “smeerolie” van deze maatschappij. Als we gemaakte afspraken maar aan onze laars lappen wordt het een zootje.